Vakantie! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Linda Groeneveld - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Linda Groeneveld - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: Linda Groeneveld

Blijf op de hoogte en volg Linda

02 Juli 2014 | Indonesië, Denpasar

Een hele tijd geleden sinds mijn laatste update, ik weet het en sorry daarvoor! Maar wat heerlijk, school is helemaal klaar en alles gehaald. Nu is het tijd om echt te gaan genieten. Ik ben hier nog drie weken langer dus ook de gelegenheid andere eilanden van Indonesië te gaan bezoeken. Op de planning: Sumatra en Java.

23 juni 2014: vliegtuig naar Medan, Sumatra. Nee niet rechtstreeks, een tussenstop in Jakarta. Mooie korte vluchten en met alleen handbagage (heerlijk) gingen Robin en ik dan op pad op ons mini avontuur. Het vliegtuig was prima te doen, met dank aan de geweldige zanger voor mij en de ‘zachte’landing. Aangekomen in Medan stond onze driver ons al op te wachten. Nog een taxirit van 4 uur te gaan naar Bukit Lawang. Erg benieuwd waar we uit zouden komen. Onderweg al veel gezien van Sumatra, weer heel anders dan Bali. Het verkeer is alleen overal hetzelfde: vreselijk haha.

Steeds verder reden we dan de jungle in. Tot we niet meer verder konden en het laatste stukje moesten lopen. We werden alweer netjes opgewacht en naar ons verblijf gebracht. Een dorpje middenin de jungle, heel bijzonder. Helaas was het al donker dus heel veel konden we er nog niet van zien. Deze avond vroeg op bed, want de volgende dag stond de jungle trekking te wachten. Sorry allemaal de wedstrijd Nederland-Chilli heb ik dus gemist. Gelukkig heeft het geen invloed gehad op de einduitslag!

Daar gingen we dan, 08:00 uur verzamelen en hop de jungle in. Zou het gaan gebeuren en zouden we ze gaan zien? Jawel het is gelukt! 5 wilde oerang oetangs in totaal, waaronder 2 baby’s. Erg gaaf! Maar wat was de trekking zwaar, zoiets heb ik nog nooit gedaan en waarschijnlijk was dit ook de laatste keer. Na bijna 4 uur kregen we onze lunch en wat was ik blij dat we een short cut konden nemen. Binnen een half uur waren we bij de rivier en hier hebben we lekker even onze rust gepakt, voordat we raftend terug gingen naar onze accommodatie. Het raften was super en heerlijk relaxed. We zaten in grote rubberbanden en gaan. Het leven is hier zo anders en ik kan me niet voorstellen dit elke dag zo te moeten. De mensen zijn allemaal erg vriendelijk en willen je van alles vertellen en overal bij helpen. ’s Avonds wordt er volop muziek gemaakt en iedereen zingt mee. Dit ga ik toch wel een beetje missen, de akoestische gezelligheid. Ik zal jullie even de Bukit Lawang song leren, zodat jullie deze straks ook allemaal kunnen zingen. Op de melodie van Jingle Bells, komtie: jungle trek, jungle trek in Bukit Lawang. See the monkey, see the bird, see oerang utang. Is te doen lijkt me!

De eerste nacht hadden we doorgebracht in een andere accommodatie omdat Green Hill vol was. De tweede avond sliepen we hier. Het was even wennen de douche en de wc, maar ook dit hebben we overleefd. Toch ’s nachts wakker worden met twee katten op je bed vond ik toch een minder prettig gevoel. Gelukkig hadden we een klamboe, die overigens niet heeft geholpen tegen de toch opgelopen muggenbulten haha.

De volgende dag niks op de planning. We zijn het dorpje even doorgelopen en een beetje rondgekeken. Toen we aan het lunchen waren kwam Jon ineens opduiken. Bukit Lawang ja wat zal ik zeggen de mensen duiken overal ineens op terwijl je ze net op een heel andere plek nog hebt gezien haha. Hij wou ons wel mee nemen naar de Bat Cave, het weeshuis en naar een andere rivier. Aangezien we toch niks te doen hadden zijn we maar mee gegaan! Jon belde Pendy en even later waren we met z’n vieren onderweg. Bijzonder, want op deze plekjes kom je normaal niet zo snel. De Bat Cave konden we helaas niet in vanwege de vele rupsen die uit de bomen kwamen. Nou zijn rupsen niet zo heel erg, maar deze veroorzaken natuurlijk weer jeuk op de blanke huid. Geen goed plan dus. Het weeshuis is een project van Nederlandse mensen en zij doen dit op vrijwillige basis. Het zag er erg vrolijk en mooi uit. Laatste stop was de andere rivier, ook weer erg mooi. Hier hebben we even lekker gezeten en gezwommen, voordat we weer terug gingen lopen richting het dorpje.

’s Avonds weer wat nieuwe goocheltrucs geleerd en nog wat muziek gemaakt. Vroeg op bed want ’s nachts om 3 uur vertrek richting het vliegveld van Medan. Van Medan gingen we naar Bandung, Java. Hier hadden we de middag en avond om nog even lekker te relaxen, wat prima is gelukt in dit hotel. Paul, bedankt! Bandung gaf me een beetje een grijze en duistere indruk, het sprak me niet heel erg aan. Het uitzicht daarentegen vanuit onze kamer in de avond was prachtig. Ons hotel lag middenin een winkelcentrum dus hier zijn we ’s avonds even doorheen gelopen. Ze hebben hier kleine karaoke kamertjes die je kunt huren en dan lekker meezingen. Dit was echt fantastisch!

Vrijdag 27 juni 2014 op naar Yogjakarta met de trein. Erg mooi om te doen, veel van Java gezien. Uiteindelijk was het toch wel wat lang, ook vanwege onze vertraging. Gelukkig hadden we prettige stoelen en deze werden speciaal omgedraaid zodat je nooit achteruit hoeft te rijden. Aangekomen in Yogjakarta gelijk een tour geboekt voor de volgende dag en doorgegaan naar ons hotel. Gegeten bij een restaurantje bij het hotel naast en hier aan de praat gekomen met een man. Hij vertelde dat hij vroeger op deze plek zijn restaurant had gehad, maar dat deze door de aardbeving volledig was verwoest. Ze hebben hem onder het puin vandaan gehaald en hij is erg gelukkig dat hij nog leeft en gezond is. Wat een verhaal, je kunt het je haast niet voorstellen wat voor impact zoiets heeft.

De volgende dag was Robin helaas ziek (waarschijnlijk toch de malariapillen) dus heb ik vandaag de tour alleen gedaan. Eerst naar de Borobodur tempel en aansluitend de Prambanan tempel. Onderweg is de driver nog op wat plekken gestopt met kleinere tempels. Weer hele andere tempels dan op Bali, hier waren het meer een soort ruïnes. Ook mede door de aardbeving van een aantal jaar geleden. Het was wel erg indrukwekkend om te zien allemaal, maar ik was wel redelijk uitgeput toen ik weer terug kwam.

Onze laatste dag van de minitrip was alweer aangebroken. Spullen ingepakt en toch nog maar even een driver gehuurd om het Water Castle en de Sand Dune te bezoeken. Al met al was het een topweek! Nu weer terug naar Bali om daar nog even te genieten. Vrijdag vliegt Robin terug naar Nederland en ik vrijdag over een week. Het aftellen kan gaan beginnen. En oh ja het is zo goed als zeker: mijn laatste week ga ik naar AUSTRALIE!!!! Tot snel!