Salamat Malan, kami di sini sudah seminggu! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Linda Groeneveld - WaarBenJij.nu Salamat Malan, kami di sini sudah seminggu! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Linda Groeneveld - WaarBenJij.nu

Salamat Malan, kami di sini sudah seminggu!

Door: Linda Groeneveld

Blijf op de hoogte en volg Linda

20 April 2014 | Indonesië, Denpasar

Daar gaan we dan! Of naja beter gezegd daar zit ik dan 15 uur op het vliegveld van Kuala Lumpur, op weg naar Bali. Er gaat een tijd komen in een nieuw land, nieuwe mensen en vooral veel nieuwe activiteiten. Ik ben erg benieuwd en natuurlijk zie ik hier mijn vriendinnetje Robin weer na 3 maanden! Nog maar afwachten of ze het vol gaat houden met mij op een kamer... haha

12-04-2014 en 13-04-2014
Om 12:00 uur ben ik dan geland op Bali. Ongelofelijk, zelfs het landen is al mooi; de landingsbaan ligt precies aan zee. De twee vluchten waren erg kort, dus prima te doen. Hop, het vliegtuig uit, backpack mee, douane door met de visa check en kijken of mijn koffer ook heel mee is gekomen. Alles bij elkaar en alles compleet: op naar mijn pick up. Hopelijk was hij nu duidelijker zichtbaar dan in Thailand. Het geluk kon niet op gelijk vooraan: Stenden University bordje, stenden t-shirt aan kortom, niet te missen.

Een half uurtje later was ik dan aangekomen in mijn nieuwe huis voor de aankomende 10 weken. Tijdens het inchecken werd verteld dat mijn kamer nog niet klaar was dus dat ik deze nacht in een andere kamer kon verblijven in mijn eentje. Prima! Alleen op een kamer zijn is inmiddels een behoorlijke tijd geleden. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik binnenkwam: een kingsize bed, een regendouche, stille airconditioning en een televisie. En dat allemaal voor mij alleen! Wauw, ik heb gelijk maar even een dansje gedaan. Ohja, ik verbleef op de vierde verdieping, waar in eeste instantie ook mijn echte kamer tot juni zou zijn en ik kon ernaartoe met een lift. Wauw, wat een luxe. De studenten vanuit Thailand zijn echt niks meer gewend, dat blijkt wel.

De volgende dag verhuist naar de eerste verdieping. Een erg mooie ruime kamer met heerlijke zachte bedden. Dat wordt wat: in Thailand niks meer gewend, hier in Bali straks vreselijk verwend weer terug naar huis. Mijn kamer wordt elke dag schoongemaakt, bed wordt netjes opgemaakt en elke dag schone handdoeken. Robin is inmiddels ook gearriveerd en we zijn al lekker gesetteld in onze kamer. Hier gaan we het denk ik wel volhouden de aankomende weken!

14-04-2014
Natuurlijk zijn we hier ook weer voor onze studie. Vandaag de eerste dag van onze minor Spa & health management 2. We beginnen natuurlijk niet meteen met de lessen, maar met een leuke introductiedag. De school hier is vele malen kleiner dan in Thailand, het heeft een wat meer idyllische sfeer. Elke ochtend worden we opgehaald met een busje en voor school afgezet. Bij de goede buschauffeur hebben we geweldige muziek op volumestandje 10: Michael Jackson of de Vengaboys. Op school aangekomen werden we ontvangen in het auditorium en werd het moduul officieel geopend door de gong. Op dat moment kwamen er 3 Balinese danseressen tevoorschijn, die een Balinese dans voor ons hebben opgevoerd. Erg mooi om te zien en de kleren zijn fantastisch. Een korte presentatie over de Balinese cultuur, do’s and dont’s, traditionele kleren en wat Indonesische snoepjes. Wat een ontvangst!
Na de voorstelling een uitgebreide lunch gehad (3 gangen!). Iets wat we vanuit Thailand ook niet meer kennen haha. Jullie raden het al na de lunch zat ik bomvol, maar wat was het lekker en goed geregeld. Over het eten hoef ik me hier geen zorgen te maken, dat is me na dag 1 al duidelijk. Na de lunch tijd voor een groepsfoto, rondleiding door de school, introductie op het moduul en afsluiten met een drankje en een hapje. Een erg leuke en duidelijke introductiedag. Laat het moduul maar beginnen!

15-04-2014 t/m 17-04-2014
Tijd voor het echte werk. Het rooster is hier echt een stuk beter dan in Thailand; kan zeggen dat ik bijna elke week een lang weekend heb en de lessen vinden meestal plaats in de ochtend. Waarschijnlijk dus mooi wat tijd over om ook door de week wat mooie dingen te zien en te doen, al zal een gedeelte wel aan huiswerk besteed moeten worden. Deze week vooral introductielessen, CBL en voetmassage lessen. Erg leuk om dit te leren, verderop in het moduul komt ook de Balinese massage nog aan bod. Dus voor degene die het aandurft, ik moet natuurlijk wel blijven oefenen als ik straks weer terug ben.

Deze week nog wat tijd over doordeweek, dus hebben we een middag een beachclub aan het strand bezocht en zijn we naar Kuta geweest. In Kuta hebben we lekker geshopt en een beetje rondgekeken. Een leuk plaatsje wel, maar erg toeristisch. ’s Avonds is hier echt het Mallorca/Lorret de Mar gevoel te vinden. High worden zal hier ook niet moeilijk zijn, de magic mushrooms zijn op elke hoek van de straat bijzonder populair! Donderdagavond zijn we weer naar Kuta geweest en hebben we gegeten bij Sky Garden. Hier was een buffet waar we van konden pakken met allerlei lekkere dingen. Erg gezellig gehad. Hierna zijn we Kuta nog even in gelopen en zijn we een massageshop binnengegaan. Ik heb mijn eerste pedicure gehad en mijn teennagels zijn mooi fel roze gelakt, lekker vrolijk.

18-04-2014 t/m 20-04-2014
Het weekend is al aangebroken, snelle eerste week. Vrijdag lekker vrij en hebben we een relax dagje gehouden. De laatste dagen begint het ’s middags erg hard te regenen, dus veel strand of zwembad heb ik nog niet gezien. Troost voor jullie daar in Nederland, op het moment is het hier dus niet veel beter qua weer! Voor zaterdag hebben we een fietstocht in Ubud op het programma en ’s avonds een Balinese dansshow, daar overnachten en de volgende dag een taxi voor een dag die ons naar verschillende plekjes kan brengen. De fietstocht was echt geweldig, kan het iedereen aanraden. ’s Ochtends om 7 uur werden we door de organisatie opgehaald bij ons hotel en werden we naar een restaurantje in de bergen gebracht waar we gingen ontbijten. In totaal waren we met een groep van 8 personen: Robin, Jeanine, Shelley en ik en daarnaast nog 4 mensen uit Zwitserland. Een gezellige groep bij elkaar. Bij de fietsen aangekomen kon de fietstocht beginnen; eerst over een flinke hobbelweg en door een lokaal dorpje. Ze wonen hier allemaal per familie bij elkaar, wat soms wel 30 mensen bij elkaar kunnen zijn. Hiervoor hebben ze een klein erfje met een poort eromheen. Erg mooi om te zien. Onderweg kwamen we een crematie ritueel tegen. Het lijk wordt hier in een heuse praalwagen vervoerd naar de plek van crematie. Aan de achterkant van de toren zit een foto van de overledene, het lijkt net een troon zo mooi. Dit is alleen voor de rijke families, want een toren is voor de meeste mensen niet te betalen. Bij de armere lokale mensen worden de mensen eerst begraven totdat er genoeg bij elkaar liggen, daarna worden ze weer opgegraven en op een toren bij elkaar verbrand. Vanwege hun geloof met iedereen uiteindelijk gecremeerd worden.
We fietsten door naar een klein zandweggetje tussen een rijstveld door, iedereen voor me ging op de rem en je raad het al ik stapte iets te ver naar links en ging een flinke stap naar beneden. Mijn eerste ontmoeting met het rijstveld. Dit zandweggetje liep door in een deel van Monkey Forest. Van het rijstveld zo ineens in de jungle. Wat een verschil en wat een apen. Blijven opletten, want ze komen echt overal vandaan en geloof me als ze hun tanden laten zien worden zelfs de liefste aapjes eng.
Weer op naar een nieuw uitzicht: dit keer het heilige water. Verboden te plassen en te vissen in dit water. Alhoewel 1 keer per maand wordt hier een viswedstrijd gehouden, klinkt logisch toch? Toen begon de ellende: de berg omhoog. Gelukkig na een stuk omhoog, hadden we een korte stop om wat water te kunnen drinken en even bij te komen. Dit was erg fijn en ook nodig, want in de ochten hebben we wel zon. Boven aan de berg kwamen we op een kleine binnenplaats waar een familie woonde. We mochten dus even binnenkijken achter de poort op een erfje. Alles mooi versierd met bloemen en standbeelden en de woningen zien er zo mooi en rustgevend uit. Hierna waren we bijna op het eindpunt van de fietstocht. Als afsluiting zouden we een lunch hebben bij de baas van de organisatie. We hadden tijd over dus gingen we via een andere route hiernaartoe; dwars door het rijstterras. Nog erg lastig om hierdoor te lopen, het gras was zompig door de regen en de ‘trappen’ zijn erg hoog, maar wat een avontuur! In de verte zagen we rook tevoorschijn komen en er werd ons verteld dat dit de rook van de crematie was, die we eerder vandaag tegen zijn gekomen. Het lijk werd nu dus verbrand. Het eerste avontuur door het rijstterras zat erop, maar we waren nog niet klaar. Volgende stap was via stenen de heuvel naar beneden, via een bamboebrug de rivier over, de stenen volgend over de rivier (een beetje a la Brother Bear) en de heuvel omhoog naar de binnenplaats voor de lunch. Wat heb ik me een avonturier gevoeld, wauw!
Na de heerlijke lunch zijn we naar ons hotel In da Lodge in Ubud gebracht. Het was weer erg hard aan het regenen, dus hebben we de tijd gebruikt om ons even op te frissen en even te relaxen. Toen het weer droog was zijn we de straat in gelopen en hebben we bij een erg leuke Warung (Indonesisch eettentje) gegeten. Na het eten zijn Robin en ik nog naar een Balinese dansshow geweest. De sfeer, de kostuums, de muziek en de tempel op de achtergrond waren geweldig.

Zondag besloten we een taxi voor een dag te huren om langs verschillende plaatsen in Ubud te gaan. Als eerste stop gingen we naar het Tegallalang Rice Terrace. Prachtig uitzicht over een gigantisch rijstterras. Bijzonder om het ook van bovenaf gezien te hebben. Na een paar foto’s door naar de Batur vulkaan. Weer een compleet ander uitzicht, maar ook weer geweldig om te zien. We wilden eigenlijk nog door langs de Sukawati markt en nog langs een tempel, maar het werd weer middag en de lucht begon weer dreigend grijs te worden. Eenmaal in de taxi begon het dan ook alweer erg hard te regenen. De markt en de meeste tempels zijn buiten, dus hebben we besloten deze een andere keer te gaan bezoeken en weer terug te keren naar Denpasar. We weten in ieder geval voor de volgende keer dat we een eigen route uit gaan stippelen bij het huren van een taxichauffeur, vandaag wel heel erg het gevoel gekregen dat de chauffeur allemaal afspraken heeft met locaties waar hij met toeristen naartoe moet, dat was wel jammer want het lokale wat we hadden tijdens de fietstocht kwam hier niet echt naar voren. Dat was de eerste week alweer op Bali, op naar de volgende weekenden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 6267

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 16 Juli 2014

Spa & Health Management Thailand en Bali

Landen bezocht: