Sa-wad-dee ka! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Linda Groeneveld - WaarBenJij.nu Sa-wad-dee ka! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Linda Groeneveld - WaarBenJij.nu

Sa-wad-dee ka!

Door: Linda Groeneveld

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 Februari 2014 | Thailand, Bangkok

De eerste week in Thailand zit er alweer op! Een week vol nieuwe indrukken, warm weer, ander eten en lachende mensen. In deze week is me al duidelijk geworden dat Thailand inderdaad the land of smiles is.

31-01-2014/01-02-2014 Departure- and Arrival Day
Het is zover, de reis naar Thailand kan beginnen. Om 08:00 uur in de auto op weg naar Schiphol, waar mijn vliegtuig om 12.35 uur ging vertrekken. Ik was goed vertegenwoordigd met mijn uitzwaaiploeg, bestaande uit papa en mama, Vonneke, Ellen, Karlijn en Sharon. Alles ingecheckt, nog even een kop koffie en het afscheid was daar. Pff wat een vreselijk moment is dat en ja het is al te raden ik was natuurlijk de eerste die het niet droog kon houden. Laatste knuffels en nog even zwaaien en ik kon door naar de douane. Paspoort in de aanslag en hopen dat alle technische controle snufjes werken. Ik ben erachter dit werkt dus niet als je je haar geverfd hebt van bruin naar blond. De computer herkende me niet, maar na 3 controles en overleg met een andere collega mocht ik dan toch doorlopen. Mooi op tijd in de gate en wachten op het boarden. In het vliegtuig een plekje aan het raam en een Aziatische buurman (heb er stiekem een foto van gemaakt). De eerste vlucht kon beginnen, 11 uur, 9284 km op naar Hong Kong! Tip voor iedereen die mag kiezen wat hij/zij wil eten in het vliegtuig: als je Congee ziet staan, niet doen...

Een paar uur slapen, 3 films, 2 maaltijden en een ontzettend stijve kont verder was ik dan aangekomen in Hong Kong. Boarding Pass klaar en overstappen op het vliegtuig naar Bangkok. Handig al van te voren ingecheckt dus ik dacht mooi door te kunnen lopen. Helaas niet in Azië. Gewoon achteraan in de rij de boarding pass omruilen voor een andere. Lang leve de verschillende scan apparaten, online inchecken in Europa voor deze vlucht heeft dus niet zoveel zin gehad. Maar goed, positief blijven en door naar de gate.

Gelukkig een korte vlucht en dit ging erg snel. Het wachten kon weer beginnen op het vliegveld in Bangkok. Immigration form, paspoort en Visum check en wachten op de koffer. Na een uur alles binnen en goed bepakt (Voor degene die mijn koffer heeft meegenomen op Schiphol: Sorry ik wist niet dat hij zo zwaar was). Nu de uitdaging op zoek naar de mensen die mij op moesten halen van het vliegveld. Natuurlijk kon ik ze niet vinden haha. Na een paar rondjes gelopen te hebben vond ik dan 4 Thaise studenten van Stenden. Ook meteen een medestudent ontmoet die net als ik hier 3 maanden gaat studeren: Melanie uit Duitsland. Let niet op mijn haar op de foto, want dit zit natuurlijk vreselijk na deze lange reis.

Mijn kamer deel ik met Jorinde en we zitten in het appartementencomplex Sita Villa. De kamer is prima, schoon en genoeg ruimte. Hier kan ik het wel uithouden de aankomende tijd. Ohja, de eerste envelop is gelijk om middernacht geopend dames! De ketting was erg handig, het kaartje van Opa en Oma heb ik er gelijk bij opgehangen.

02-02-2014 Ziek, zwak en misselijk
Het zwembad is ontdekt! Slechts 30 Baht (€ 1,- is 44 Baht) en je kan de hele dag zwemmen. Ik denk dat hier vele uurtjes doorgebracht gaan worden na school. Om 14:00 uur werden we opgehaald om naar het Future Center te gaan. Een erg grote shopping mall met van alles, maar de prijzen waren hier in verhouding vrij duur. Om 18:30 uur moesten we weer verzamelen, maar natuurlijk waren wij te laat. Besloten om maar met de taxi terug te gaan. Wat een avontuur om een taxi aan te houden, het verkeer gaat alle kanten op en het niveau van de Engelse taal hier is ver te zoeken. Gelukkig hebben we onze emergency card met het adres in het Thais. Je komt een heel eind met gebarentaal. De nacht was iets minder, kon niks binnenhouden en het kwam er aan alle kanten uit. De combinatie van ander eten, andere tijd (ik leef hier 6 uur vooruit) en het warme weer liet toch even van zich horen.

03-02-2014 Introductiedag
Vandaag was dan de eerste schooldag. Ik voelde me nog niet helemaal fit, maar veel water bij me en toch iets ontbeten. Eerst een aantal presentaties om een algemene indruk te krijgen wat er van je verwacht werd en even een korte indruk van de campus. Door middel van de Treasure Hunt konden we zien waar alle gebouwen te vinden waren, waar we ook de lessen zouden hebben. Het rooster valt ietwat tegen, vaak les van maandag t/m vrijdag terwijl van tevoren werd verteld dat je maar drie dagen in de week les zou hebben. Een beetje een verkeerde verwachting opgewekt bij iedereen. Wel erg bijzonder om in uniform naar school te gaan. Het heeft ook wel weer wat. De Thaise mensen vinden het allemaal ook erg leuk dat wij er zijn en je voelt je best vaak bekeken, heel raar dat je voor hen zo bijzonder bent.

04-02-2014/06-02-2014 Eerste schooldagen
Tijd om echt aan de slag te gaan. De eerste les die gegeven werd was Healthy Herbs. Leraren worden hier aangesproken met Ajarn en dan de achternaam. Probeer dat maar eens uit in het Thais, echt niet te doen haha. Voor degene die het wil proberen: Ajarn Kanchanaratararee of Ajarn Phattiraporn Khiewsanun. Gelukkig mogen wij de afkortingen gebruiken, zodat het iets makkelijker wordt. Verder heb ik lessen als Healthy Food, Human Anatomy, Spa Philosophies, Traditional Thai Massage, Yoga, Meditation en natuurlijk CBL (Case Based Learning). De kookles was echt erg leuk, in de eerste les hebben we spicy seafood soup en coconut chicken soup gemaakt. Voor wie de recepten wil hebben, let me know!

07-02-2014 Fieldtrip Health Land
Om de week goed af te sluiten hadden we vrijdag onze eerste Fieldtrip naar Health Land. Na een kleine introductie konden we gaan genieten van een 2 uur durende Thaise Massage. Dit hoort er natuurlijk bij als je naar Thailand gaat. Ik heb nog nooit zoveel horen kraken in mijn lichaam en ik stond er van te kijken hoe lenig ik eigenlijk was. Toch waren sommige plekken wel erg pijnlijk. Ze masseren met behulp van hun ellebogen, knieën en handen. Het werd alleen wel erg apart toen ze daadwerkelijk ook bovenop me gingen staan. Mooie ervaring rijker!

07-02-2014/09-02-2014 Weekend Ko Samet
Weekend!!! Op naar Ko Samet! Heerlijk genieten van het strand en lekkere cocktails. Wat een tocht, onderweg hiernaartoe gebruik gemaakt van bijna alle soorten voertuigen. We begonnen met de taxi, gevolgd door de Skytrain, 3,5 uur in de bus en tot slot de speedboot. We zijn er al wel achter dat het Thaise begrip voor ‘Tijd’ niet echt in het woordenboek staat. De reistijd waar je vanuit gaat kun je eigenlijk standaard wel 1,5 tot 2 uur bij optellen. Zo ook voor de vertrektijden die op de tickets staan voor de bus.

Ik ben naar Ko Samet geweest met nog 5 andere dames: Jorinde, Melanie, Lea, Henriette en Lisanne. Zij zitten ook allemaal bij mij op de campus. Ko Samet is geen groot eiland, maar is wel wat toeristischer. Je merkt dit eigenlijk al meteen aan de manier van begroeten. Normaal zeg je hier Sawaddee ka en hier is het meteen al in het Engels. Het Thaise begroeten vind ik persoonlijk leuker. Maar wat een sfeer eiland is Ko Samet, met name ’s avonds aan het strand. De bomen vol met lampionnetjes en er werden een hoop wensballonnen opgelaten. Ik kreeg een beetje het Rapunzel idee met alle lichtjes (Ja Nijn en Ell net als in de film!). Heerlijk uitgerust, spierpijn van de Thaise massage uit laten werken en lekker verbrand! Volgend weekend staat Chiang Mai op de planning, ik kijk nu alweer uit naar het weekend!

• 10 Februari 2014 - 17:02

Robin :

Hai lieve Linda,

Zo leuk om te lezen! Wat ben ik jaloers dat je daar lekker zit. Ik ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhaal! Hahaha die rapunzel ervaring, leuk! Hier in het grijze en supersaaie Leeuwarden mis je helemaal niks! Ik hoop dat je nog veel leuke dingen gaat doen en leker gaat genieten.
    Beloof me wel dat je ook een weekendje bangkok centrum in gaat, zo leuk! New siam is wel een goedkoop en goed hotel, en ga dan naar khao san road (studenten & backpackers gebied) daar is het zo leuk! Natuurlijk dan ook het MBK winkelcentrum, erg goedkoop en mega groot. Nouja dit ga je vast nog allemaal doen! Veel plezier vriendin! xxxxxxxx

• 10 Februari 2014 - 17:24

Jeanique:

He Lin!

Wauw wat een eerste week! Gelukkig ben je nu alvast
    ziek geweest, scheelt de rest van de reis weer ;)
    Mocht je tijd hebben, bezoek dan Baanchang elephants
    park in chiang mai. Een dag met olifanten die goed worden
    verzorgt, geen zielige zitjes maar écht op de olifant rijden
    en met ze samen werken en douchen. Zou wel alvast nu
    reserveren, is vaak vol! Geniet daar! Liefs

• 10 Februari 2014 - 17:48

Linda Groeneveld:

Bedankt voor de tips en jullie leuke reacties!! Bangkok gaan we inderdaad ook nog in, maar weten nog niet precies welk weekend. Ga gelijk even kijken voor de olifanten :)

• 26 Februari 2014 - 20:25

Huub Groeneveld:

He Linda,
    Ben je reisverslagen aan het lezen, ziet er mooi uit. Dat recept van die spicy seafoodsoup lijkt me wel wat.
    Gr